A “Black Friday” vagy “Fekete Péntek” név kialakulásának története

A Fekete Péntek vagy Black Friday kifejezést több kontextusban használták. Elsőként egy 1869-es pénzügyi válságot jellemeztek vele az Egyesült Államokban, azonban a 19. században, egész pontosan 1961-ben a hálaadást követő napot jellemezte így a rendőrség Philadelphia-ban a hatalmas forgalmi dugók miatt. A hálaadás napja hagyományosan egy csütörtöki napra esik az Egyesült Államokban, és az ezt követő pénteken kezdődik a karácsonyi bevásárlás, amely hatalmas forgalmi dugókkal és nagyon sűrű közlekedéssel jár, így a Black Friday vagy Fekete Péntek kezdetben egyáltalán nem egy pozitív hangvételű kifejezés volt.

1966-ban egy önkormányzati PR-os alkalmazott, Abe S. Rosen javaslatára, összefogva a helyi kereskedőkkel megpróbálták a Black friday szó negatív jelentését átalakítani. A sajtóközleményekben hálaladást követő pénteket már nem a hatalalmas forgalommal összefüggésben kommunikálták, hanem a karácsonyi bevásárlás kezdetével kötötték össze, amely ugyan hatalmas autós és gyalogos forgalmat jelentett Philadelphia belvárosában, de a boltok is zsúfolásig megteltek és nyitástól zárásik hatalmas sorok kígyóztak amely hatalmas forgalmat hozott a kiskereskedőknek. A PR akció nagyon sikeres volt, ezt követően a black friday vagy fekete péntek már nem a rendőrség nehéz napját szimbolizáta a nagy forgalom miatt, hanem már hivatalosan is a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelentette.

1975-től a Black Friday kifejezés használata már Philadelphia-n kívűl is egyre elterjedtebbé vált, de már nem a hatalmas autós és gyalogos forgalmat jellemezték vele, hanem sokkal inkább az ezzel járó töméntelen mennyiségű vásárlást, és azt, hogy ebből kifolyólag a kereskedők ezen a napon kezdenek el az adott évben profitot termelni. A boltokban az évek folyamán megszokottá vált a normális nyitvatartási időn túli nyitvatartás, sokan már a kora reggeli óráktól késő estig várták a vásárlókat. Az utóbbi években már az is teljesen megszokott, ha a nap 24 órájában nyitva tartanak a boltok, és sokan olyan mértékű kedvezményekkel várták a vásárlókat hogy nyitás előtt, és gyakorlatilag a nyitvatartás alatt folyamatosan hosszú tömött sorokban áltak a vásárlók a bolt bejárata és a kassza előtt. A legnépszerűbb árucikkek a játékok és az elektrónikai cikkek, így a legnagyobb kedvezményeket is ezeknél a katagóriáknál adják.

A nagy tömeg sokakat azonban taszít, ugyanis gyakran előfordul, hogy a vásárlók komoly sérüléseket szendvednek el a nagy tumultusban, sőt nem egyszer már haláleset is előfordult. Az utóbbi néhány évben erre remek megoldás jelent az onine vásárlás, ahol talán a webáruházak még nagyobb kedvezményekkel várják Fekete Péntek vagy Black Friday alakalmából az online vásárlókat.

A Black Friday vagy Fekete Péntek Magyarországra is megérkezett, a tavalay is nagyon sokan akcióztak ezen a laklomból, 2013-tól a blackfriday.hu oldalon mi is ugyekszünk Nektek összegyűjteni a legjobb ajánlatokat.